Bakom flera rubriker i media om ett nytt tvång för EU om att skrota gamla bilar, låg ett förslag om att uppdatera EUs regler för bilskrotning. De existerande reglerna skrevs i slutet av 1990-talet och de har sprungits ifrån av utvecklingen.
EU-kommissionen föreslår att ge sig i kast med flera stora problem i samma direktiv.
a) För elbilar finns inga skrotregler, det är ett hål som måste fyllas.
b) EUs arbete för en cirkulär ekonomi kan få skjuts genom krav på bilars design – bilar blir då enklare att demontera i slutet av sin existens, att plocka isär, återvinna och skrota.
c) Årligen skrotas ungefär 11 miljoner bilar i EU men minst 4,5 miljoner försvinner spårlöst. Alla behöver redogöras för genom skärpta kontroller.
d) Kriminaliteten har hittat till skrotbranschen. Det är lätt att tjäna snabba pengar här och lätt att tvätta svarta pengar.
Inte minst är kriminaliteten ett stort problem i Sverige där Naturvårdsverket påpekat saken i flera rapporter under ett decennium. För tillfället anses det finns kring 600-900 illegala bilskrotar i Sverige vilket förstås gör det svårt för laglydiga bilskrotar att överleva i konkurrensen. Många miljö- och trafikfarliga bilar hamnar i afrikanska länder när de borde vara skrotade, avslöjar radioreportage.
Och veteranbilarna då? Veteranbilar, klassiska eller historiska bilar är otroligt populära i Europa. Flest finns i Tyskland (1,5 miljoner). De vårdas ömt, visas upp och säljs dyrt på en marknad värd minst 10 miljarder dollar årligen.
I EUs regelverk ses de som kulturhistoria. Bilar 30 år eller äldre av modeller som inte görs längre och som är i god kondition (liksom bilar som görs i små serier) undantas helt. Bilar som står på privat mark undantas. I de nya reglerna förbättras möjligheten att hitta reservdelar. EUs medlemsländer uppmanas vara hjälpsamma mot sektorn och i t ex Tyskland beviljas både skatterabatt och undantag för utsläppsregler – veteranbilar körs ju sällan och mest korta sträckor.
Så populära är gamla bilar att marknaden har dubblats på tio år. Numera finns det kunder och säljare för bilar som inte är mer än 15, 20 år gamla, tillverkade på 2000-talet. Är det fortfarande kulturhistoria? Det blir i så fall något för EU-regeringarna och Europaparlamentet att förhandla om.