Sveriges Radio berättade i mars 2024 en otrevlig historia om en ung gängkriminell som varit inblandad i flera trafikolyckor, kört ifrån polisen i biljakt, dömts för olovlig körning och grov vårdslöshet i trafik – men ändå har ett giltigt körkort kvar.
I Sverige har körkortet dragits in men det gick att köpa ett annat i EU-landet Rumänien utan förarprov eller annan koll, visar reportaget. Transportstyrelsen – som får in 20 000 ansökningar årligen om att byta ett utländsk körkort mot ett svenskt – säger att de har inte vetskap nog för att kunna vägra byta ut körkort eller på annat sätt stoppa fusket.
Men räddningen undan dessa olyckliga situationer behöver inte vara långt bort. Våren 2023 föreslog EU-kommissionen tre nya regelpaket som ska strama upp trafiksäkerheten utan att tumma på EU-medborgares rätt att byta in sitt körkort om man flyttar till annat EU-land.
Det första förslaget skapar digitala körkort som är lättare att ha med sig (i mobiltelefon) men också lättare för polisen att dra in.
I förslaget ingår också att införa två års prövoperiod för nyblivna förare liksom strikt noll promille alkohol för dessa. Från 17 års ålder ska man få köra bil eller lastbil med en mer erfaren förare vilket kan underlätta att ta lastbilskort på gymnasiet. Här fanns också ändringar som skulle höja åldern för att köra EPA-traktor från 15 till 16 år.
Det andra förslaget öppnar för att Transportstyrelsen och dess motsvarigheter i andra EU-länder kan börja digitalt dela information om trafikbrott med varandra. Det kan bli användbart när vi går vidare till det tredje förslaget.
Det tredje förslaget sätter nämligen upp kriterier för när ett körkort kan dras in. Där framgår att ett land ska ha rätt att dra in körkort även om det är utfärdat i ett annat EU-land, om föraren diskvalificerat sig genom bl a trafikbrott. Och då ska körkortet anses indraget för körsel i alla EU-länder.
Den trafikfarlige föraren i Sveriges Radios reportage skulle med andra ord under de nya reglerna förlora sitt digitala körkort i Sverige och inte kunna byta till sig ett nytt från ett annat EU-land. (Körkort från länder utanför EU kan inte användas för att byta till sig ett svenskt körkort.)
Alla tre förslag ingår i en drive för att öka trafiksäkerheten på europeiska vägar. De senaste 20 åren har antalet dödsolyckor gått ner från drygt 50 000 om året till under 20 000 inom EU. Men målet är en nollvision för år 2050 så mer behöver göras.
Runt 20 procent av alla de trafikbrotts-utredningar där fler nationaliteter är inblandade misslyckas idag men man hoppas kunna göra bättre från sig med ovanstående förslag.