Musiker, skådespelare, konstnärer och andra kulturarbetare for illa under covidpandemin i alla europeiska länder, framförallt för att det mer eller mindre förbjöds att samla folk som kunde se och njuta av deras insatser – och betala för sig.
Eftersom kulturarbetare allmänt har ett frilansande liv istället för anställning och lever med ojämna inkomster över tid istället för regelbundna lönecheckar, så gjorde pandemin yrkesutövandet extra tungt. De flesta västeuropeiska länder gjorde ändå någon insats för kulturlivet i form av t ex statligt stöd för uteblivna inkomster eller genom en uppskjuten skattebörda.
Men inte heller efter pandemin när branschen försökt ta sig tillbaka, har det alltid varit lätt. Muséer rapporterar svårigheter att komma upp på banan igen, många småföretag som organiserade kulturaktiviteter hann gå i konkurs och många konstnärliga utövare kämpade med depressioner efter instängningarna.
Parlamentsledamoten Monica Semedo från den liberala gruppen Renew i Europaparlamentet har därför utformat ett helt program för hur kulturarbetare kan stöttas och skyddas av EU, i stort och i smått.
Bland de större förslagen finns uppmaningen att stärka kulturarbetarnas läge gentemot digitala plattformar och uppdragsgivare. Kulturarbetarnas copyright-rättigheter behöver ses över.
Alltför ofta ges artisten en engångssumma men förlorar alla eventuella framtida inkomster. EU-regler skulle kunna bidra till att jämna ut en ojämlik förhandlingssituation.
Här finns också uppmaningen att EU-länderna bör styra minst 2 procent av pengarna som de mottar ur EUs återhämtningsfond till kultursektorn. Kulturarbetare kunde t ex få hjälp att lära sig entreprenörskap för att klara den ekonomiska delen av egenföretagandet.
Många europeiska artister och kulturarbetare arbetar mer eller mindre tillfälligt i något grannland. En översyn av reglerna skulle kunna låta kulturarbetare slippa byråkrati i form av tillståndskrav men också slippa risk för dubbelbeskattning eller förlust av sociala rättigheter vid arbete i utlandet.
Slutligen vill Semedo se ett mer aktivt skydd från EU-institutioner mot de många artister som utsätts för trakasserier av myndigheter i sina egna länder på grund av deras konst.