H&M är ett globalt företag med 4 400 butiker på shoppinggator i 76 länder och måste skydda sitt goda rykte. Företaget bryter därför allt samarbete med Huafsu Fashion och passar på att uttrycka sin oro för drabbade arbetare.
Men i mars 2021 anklagas tvärtom H&M av det kinesiska kommunistpartiets ungdomsförbund på Kinas mest spridda sociala media Weibo, för att sprida illvilliga rykten om Kinas behandling av uigurer. Det utlöser en bojkott av kedjans butiker i Kina, H&M:s kinesiska ”ansikte” skådespelaren Huang Cheng hoppar av samarbetet och Apple Maps tar bort H&Ms butiker i Kina från sin sökfunktion. Inom en månad är två tredjedelar av kedjans butiker i Kina stängda.
Företag idag är beroende av konsumenternas välvilja. Rykten om att ens kläder sys upp av barnarbetare, innehåller gifter eller vållar regnskogar att avverkas, kan knäcka lönsamheten för även de allra största och rikaste. Företag behöver framstå som ansvarsfulla och miljövänliga.
Därför kom paradoxalt nog ett förslag om EU-regler som kräver av företag att ha koll på sina leverantörer, som en lättnad för många i näringslivet. I ett pressat läge blir EU-regler något konkret att hålla sig till så att företag kan undvika att pekas ut och dras med i skandaler.
Förslaget om krav på ”tillbörlig aktsamhet” togs alltså väl emot när det kom i februari 2022. Stora EU-länder som Frankrike och Tyskland hade redan infört något liknande i nationella lagar. EUs två lagstiftare (rådet och parlamentet) ville var på sitt håll förstås ändra i detaljer men redan i december 2022 var EU-regeringarna klara att börja slutförhandla. Nu skulle alla större bolag ta ansvar för att deras produkter i alla led var hållbara, socialt och klimatmässigt. Annars väntade möjliga böter och skadestånd.
Men sedan snubblade lagstiftningsarbetet till. Inför EU-valet sommaren 2024 hade flera europeiska partier beslutat att kampanja om minskad EU-byråkrati. Plötsligt betraktades regler om ”tillbörlig aktsamhet” som bara en reglering för mycket.
H&M har under tiden diskret smugit sig tillbaka på den kinesiska marknaden, hållit låg profil och donerat pengar till jordbävningsoffer. Klädkedjan är dock fortfarande inte uppe i lika många butiker som man hade före kontroversen.
Det är svårt att hålla sig väl politiskt med både öst och väst.