– Hej Rachel, så tråkigt att du inte fått din beställning, skriver vägledaren Hanna på Konsumentverket till en klagande kund och fortsätter:
– Då Temu endast är en plattform har de troligtvis inget ansvar för den uteblivna leveransen. Så var det men inte längre.
Den kinesiska sajten Temu sköt upp som en raket upp på den europeiska konsumenthimlen våren 2023. Första året hade de över 40 miljoner användare, år 2024 var de uppe i 92 miljoner.
Men Temu levererade alltför ofta besvikelser snarare än de lockande varor som syntes på bild. Temu är dock liksom amerikanska Amazon bara en plattform där företag betalar Temu för att annonsera sina varor. Vad säljarna bjuder ut, har plattformen inte velat ta ansvar för.
Men ett halvår efter Rachels brev till Konsumentverket trädde EUs nya regler för näthandel i kraft – och nu kan Temu inte längre friskriva sig sitt ansvar. I maj 2024 anmäldes sajten av de europeiska konsumentorganisationerna. I juni riktade EU-kommissionen kritiska frågor till Temu. I september var Svensk Handel en av 55 organisationer som skrev till EU-kommissionen och protesterade över att Temu samt sajten Shein tog marknadsandelar från ärliga handlare med bedrägligt förfarande och miljöfarliga produkter. I oktober kom fler frågor till sajterna från EU.
Vid det laget började de oroande uppgifterna bli många och innan månaden var över ansåg sig EU-kommissionen ha nog med fakta för att öppna en formell utredning mot Temu och Shein.
Bland annat utreder man om plattformarna verkligen har de system de måste ha, för att stänga av säljare som missköter sig eller säljer varor förbjudna i EU. EU ifrågasätter också de frestande metoder Temu som tar till för att göra användare smått beroende av plattformen genom spel och utlovade belöningar.
– Vi tar detta allvarligt och kommer att samarbeta, kommenterar bolaget.
EU-kommissionen bygger sitt inhopp på den nya ”Digital Services Act.” Sedan den började gälla har man redan hunnit inleda ärenden mot en rad stora plattformar: Amazon, Google, Meta (Facebook), Linkedin, Pinterest, Booking.com och Ali Express, bland andra. Reglerna som de misstänks bryta mot, är bland annat att inte ge användarna/konsumenterna tillräckligt skydd eller att de utnyttjar kundernas uppgifter för riktade annonser.
Straffen kan bli ganska kännbara. Temu kan t ex få böta 6 procent av sin globala årsomsättning eller – om de dömts men inte bättrar sig – till 5 procent dagligen av årsomsättningen så länge missförhållanden fortsätter.