EUs lagstiftare tuggar sig igenom stora klimatpaket dessa år, dels i den Gröna Given (för att vara klimatneutralt år 2050) och dels i Fit for 55 (delmålet för år 2030 att minska utsläpp med 55 procent).
Förslaget om att minska utsläpp från motorfordon är visserligen bara ett i raden men helt klart ett av de viktigare. Av EUs utsläpp står personbilar och lätta lastbilar/skåpvagnar för 15 procent. Det ger en ovälkommen tredje plats (efter energiproduktion och industrin) i ligan över största utsläppskälla.
År 2030 ska Europas fordonspark släppa ut 55 procent mindre växthusgaser än året 2021. År 2035 ska utsläppen vara nere i noll. Det ska ske genom att EU-lagstiftarna väljer att nu fasa ut fossilbränsle-fordon helt och hållet istället för att fortsätta med att skärpa utsläppskraven.
I klartext innebär det att bara nya bilar med noll utsläpp kan säljas efter 2035. Äldre bilar får fortsätta att köras och tankas som förut, tills de behöver skrotas. År 2050 räknar man med att de gamla bilarna är försvunna ur cirkulationen utom enstaka antika exemplar.
Elbilen förväntas nu ta fossilbilarnas plats. Vägen hit har varit lång och krokig. EU startade på tidigt 1990-tal med att begära sänkta utsläpp från bilar och har höjt kraven cirka vart femte år sedan dess. Men bilindustrin har bromsat varje nytt steg med motiveringen att ingen ny teknologi finns som kan klara lägre utsläpp. Detta har fått EU-lagstiftarna att ge dem undantag och långa övergångstider.
Droppen kom dock 2015 när Volkswagen med flera bolag , visade sig ha byggt in fusk i hur bilavgaser mättes.
Den här gången ligger dock lagstiftare, biltillverkare och konsumenter bättre i fas med varandra. Redan före beslutet, var prognosen att år 2030 kommer 65 procent av nysålda bilar i Europa vara elbilar. 22 EU-länder gav år 2023 någon form av ekonomisk premie till den som valde elbil. Nissan och Volkswagen lovar att hälften av deras bilar är elbilar år 2030 medan Audi och Mercedes redan har fler elbilsmodeller än Volkswagen. Volvo satsar på enbart elbilar år 2030 och Toyota har sagt sig ha samma ambition. Ford tänker bara sälja elbilar i Europa 2030 och Renault räknar med 90 procent elbil det året.
Resultatet av att bilproducenterna lägger så mycket resurser på att utveckla elbilsmodeller är att styckepriset sjunker. Kostnaden för att tillverka en fossilbil eller en elbil beräknas vara detsamma kring 2026-2027 och därefter blir elbilen billigare. Att köra elbil ska alltså inte längre behöva vara en lyx.
Parallellt med utsläppsförbudet förhandlades regler för hur snabbt alla EU-länder behöver få utbyggt laddstationer för elbilar.
År 2026 ska det finnas laddare för elbilar var sjätte mil längs motorvägar, har lagstiftarna beslutat, och var 12e mil för tunga fordon.
Bildebatten är dock inte över med det. Elbils-batteriernas miljö- och klimatvänlighet diskuteras fortsatt liksom trängseln som bilarna ställer till i storstäderna.