De svenska kvällstidningsrubrikerna i november 2022 följdes upp med en artikel som berättade att ett hemligt EU-dokument avslöjade planer att höja tobaksskatten vilket skulle landa i ett pris per snusdosa på 120 kronor.
Dokumentet var dock inte hemligare än att idén hade legat ute på internet för konsultation med allmänheten under 2021. För Philip Morris var skatteplanerna alltså ingen nyhet. Man kan nog lita på att bolagsledningen låtit undersöka framtiden för Swedish Match innan köpet gick igenom. I så fall kände de till att höjd tobaksskatt i EU inte gäller svenskt snus. Svenskt snus har nämligen ett helt unikt undantag i EU-lagstiftningen.
Den första gången snuset räddades var faktiskt 1994. Sverige ville bli medlem i EU men ändå slippa en del av de regler som fanns på EUs gemensamma marknad. Snuset var t ex en produkt som EU hade förbjudit bara två år innan, i ett försök att minska tobaksmissbruket i Europa. Sverige ville ha kvar sitt snus. Lösningen blev helt unik – Sverige fick ett permanent undantag och rätten att fritt sälja snus inom svenska gränser. Permanenta undantag från EU-regler finns normalt inte. Eftergiften från EU-sidan var slående. Det enda Sverige avkrävdes i utbyte var att aldrig exportera snus till andra EU-länder där det förblivit förbjudet.
Trots denna spektakulära räddning har svenska politiker ändå regelbundet bestämt sig för att på nytt ”rädda snuset.” Varje gång EU ser över tobaksdirektivet brukar en eller flera svenska politiker utropa sig till snusets räddare och hyllas i tidningsrubriker. 2012 gick en svensk handelsminister så långt att hon lovade ”fullskaligt krig” mot EU över snuset.
Bäst av allt – räddningsinsatserna lyckas alltid. För Sverige har som sagt ett permanent undantag som ger oss rätt att tillverka och sälja snus som vi själva vill i Sverige.
Vi kommer troligen ändå få se fler ”räddningar” av det svenska snuset i framtiden och det beror på amerikanska Philip Morris. Skälet till att de köper hela Swedish Match (vars ägare till ca 75 procent var amerikanska kapitalinvesterare) är bolagets exportsuccé i USA – produkten Zyn som är ett vitt snus.
Swedish Match har alltid kampanjat med att snus är det bästa sättet att sluta röka och Philip Morris har upptäckt att det argumentet ger Zyn lysande försäljningssiffror. Nu ska Zyn säljas in i hela västvärlden där rökarna ständigt blir färre.
Här kommer Philip Morris säkert stöta på patrull bland EUs lagstiftare. Från Bryssel rapporteras nämligen att det vita snuset redan vunnit över belgiska tonåringar. Att just ungdomar funnit vad som i Europa ses som en inkörsport till nikotinet, är precis vad de europeiska lagstiftarna envist sagt sig INTE vilja se.